Stichting Zino AbiNaam: Abi
Geboortedatum: 30 november 2019
Stamboom: ja
Kan bij kinderen: boven de 12 jaar

Wij, baasjes van Abi, zoeken een nieuwe ‘beste mand’ voor hem. Voor Abi, onze Engelse springer spaniël, reu, met stamboom en 4 jaar oud zoeken wij een nieuwe baas met ervaring en natuurlijk leiderschap. Abi is een typische Engelse springer spaniël met veel energie, aanhankelijk en zeer toegewijd als we hem uitdagende opdrachten geven. Hij is dol op zwemmen en zwemt met plezier en gemak tot 1,5 km in het naburige kanaal. Hij springt daar in, in het volle vertrouwen dat we hem eruit tillen op de plekken waar de kanten voor hem te hoog zijn. Als hij los is, zal hij nooit weglopen, maar steeds blijven kijken waar je bent en of je mee komt. Van andere mensen en honden blijft hij op bevel weg. Andere honden zal hij hooguit even groeten als hij dat mag.

Eind januari 2020 verwelkomden wij Abi als pup in ons gezin (twee volwassenen, een tiener). Vervolgens liepen een aantal zaken ongelukkig samen. Wij hadden geen ervaring met het opvoeden van een hond en te weinig ervaring, om een Engelse springer spaniël een goede basis opvoeding te geven. Binnen twee maanden zaten we in lockdown en vielen hondenschool en andere opties van ondersteuning in die opvoeding weg. Daardoor hebben wij reeds in dat eerste jaar wezenlijke zaken gemist in Abi’s opvoeding, met name het grenzen stellen en het duidelijk maken wat gewenst en ongewenst gedrag is.

Stichting Zino AbiNa de lockdowns hebben wij ondersteuning gezocht en gevonden bij de eigenaresse van het pension waar we Abi af en toe onder brachten en die Abi dus goed kent. Desondanks kwamen er het afgelopen voorjaar problemen tussen Abi en ons naar boven. Die hebben we, ondanks begeleiding, training en oefening, niet meer kunnen oplossen.
Inmiddels is duidelijk dat de problemen zich uitsluitend uiten in de relatie tussen Abi en ons. In het pension, waar hij de afgelopen jaren af en toe een weekeinde verbleef en in de zomer enkele weken, heeft hij zich altijd goed gedragen, zowel naar de medewerkers als naar andere honden. Ook op de hondenweides, waar we zeer regelmatig met hem komen, gedraagt hij zich goed naar andere mensen en honden.

Daarom zijn we tot onze grote spijt tot de pijnlijke conclusie gekomen dat Abi zeer waarschijnlijk beter af is bij een andere baas die hem liefdevol maar met duidelijkheid en consequentie kan begeleiden. Het zou goed voor Abi zijn om meer met hem te gaan trainen en hem meer mentale uitdaging te geven. Iets waar hij zijn natuurlijke aanleg en energie in kwijt kan. Abi werkt heel graag voor zijn/haar baas. Voor ons blijft Abi een fantastische hond die we zeer zullen missen.

Ben jij die nieuwe baas die we zoeken? Een echte hondenliefhebber met ervaring en natuurlijk leiderschap, zonder kleine kinderen en met veel tijd om met Abi aan het werk te gaan? Stuur een mail naar stichtingzino@gmail.com o.v.v. Abi.

Contactpersonen: Barbara en Ellen