Stichting Zino DauweNaam: Dauwe
Geboortedatum: 11 maart 2021
Stamboom: ja
Kan bij kinderen: wat oudere rustige kinderen
Kan loslopen: nee

Dauwe is een fantastische, sociale en lieve Friese stabij reu van 1,5 jaar oud.
Met ontzettend veel verdriet hebben de huidige baasjes moeten beslissen om voor Dauwe een nieuwe beste mand te zoeken.
De baasjes van Dauwe hebben hem als pup gekregen. Zij hadden al een Friese stabij van 6 jaar oud. Het eerste jaar waren Dauwe en de andere stabij de beste maatjes en hadden ze samen ontzettend veel plezier.
Toen Dauwe ongeveer 1 jaar oud was veranderde dit en helaas wilde de andere stabij niets meer van Dauwe weten. Dit ontaarde in een hevige knokpartij. Dauwe snapte hier helemaal niets van en de baasjes zijn hier ontzettend van geschrokken.
De baasjes hebben hulp ingeroepen van een gedragshulpdeskundige en ook om advies bij hun dierenarts gevraagd.
Conclusie: De beide honden kunnen niet samenblijven. De beide stabijs worden nu al 5 maanden gescheiden gehouden.
De baasjes hebben de ontzettend moeilijke keuze gemaakt om Dauwe te herplaatsen.

Dauwe is gewend een snuffelwandeling te maken van 1,5 uur waarbij hij het tempo en grotendeels de route bepaalt. Verdere 1 á 2 keer een korte wandeling van 30-45 minuten. Dauwe draagt en Y tuigje en loopt altijd aan de lange 5 meter lijn.
Hij loopt rustig aan de lijn, heeft geen haast. Af en toe wil hij nog wel op een vogel of een brutale kat afschieten.

Dauwe is in huis rustig en vriendelijk. Hij houdt van snuffel- en zoekspelletjes en is graag bij je in de buurt. Hij blaft soms als er mensen achteromkomen (doet de andere stabij na). Dauwe houdt van kauwen op dingen, onbeheerd eten op het aanrecht of tafel laten staan is geen goed idee. Wanneer het druk of lawaaierig is wordt Dauwe onrustig. Dat geldt ook voor buiten.

Buitenshuis is Dauwe rustig, vriendelijk, soms afwachtend maar niet angstig. Hij is blij als hij bekenden tegenkomt. Dauwe herstelt snel als hij ergens van schrikt. Hij loopt makkelijk naar mensen toe om kennis te maken maar wil zeker niet direct geaaid worden. Bij het zien van vreemde honden gaat hij zitten of liggen. De baasjes laten Dauwe in zijn eigen tempo beslissen of hij kennis wil maken.
Dauwe speelt graag in de tuin met je, maar hij vermaakt zich ook met het zoeken naar muisjes, dwarrelende blaadjes en insecten, stiekum een gat graven en door de heg naar de buren gluren. Hij vindt het fantastisch om de helpende hand te bieden bij het tuinieren en klussen.

Als pup was Dauwe totaal onbevangen naar alle kinderen. Dit is radicaal veranderd door aanhoudend gillende, rennende en drukke kinderen bij de school in de buurt. Deze kinderen stormden zonder waarschuwing op hem af en wilden hem aaien. Sindsdien loopt hij met een grote boog om hen heen.
Dauwe kan prima geplaatst worden bij oudere kinderen die een hond in huis gewend zijn en er met een hondvriendelijke manier mee omgaan.

Dauwe speelt graag met zijn gezinsleden en bekenden. De baasjes hebben met hem een paar workshops detectie en speuren gedaan, dit vindt hij super! Zwemmen vindt hij ook leuk, wel aan de lange lijn anders zwemt hij veels te ver weg.
Snuffelen, hersenspelletjes, bij je in de buurt zijn vindt hij ook erg fijn. En natuurlijk lekker kroelen!

Stichting Zino Dauwe1Onverwachts graaiende handen aan zijn kop en lijf vindt Dauw echt niet leuk. Je doet hem ook geen plezier om mee te nemen naar een terras, markt of festival/feest.

Dauwe zijn baasjes zijn op zoek naar een speld in de hooiberg, zoals ze het zelf aangeven en leggen de lat hoog.
Hun kernwoorden zijn: Geduld, begrip, veel tijd, humor, tolerantie, veiligheid , vertrouwen, keuzevrijheid in o.a. lig-en slaapplaats, wandelen (wel of geen contact maken), goede kwaliteit voeding, geen show/trucjes- of commando stabij, titeren in plaats van standaard vaccinatie. Geen chemische antiparasietenmiddelen, kennis van de Friese stabij en de ontwikkelingen hiervan volgen. Absoluut geen harde hand in opvoeding of gedrag! Geen halsband/slipketting of jachtlijn. Geen bench. Een goede dierverzekering (deze kan overgenomen worden). Ook willen ze contact blijven houden over Dauwe zijn wel en wee.
Een ruime vrij toegankelijke volledig omheinde tuin.
Dauwe mist zijn maatje wel, dus als zijn nieuwe baasjes al een andere stabiele hond hebben zou dat prachtig zijn.

Ben jij of zijn jullie die “speld in de hooiberg”? En Dauwe geven wat zijn baasjes heel graag willen?
Stuur dan een mail naar stichtingzino@gmail.com o.v.v. Dauwe.

Contactpersoon: Lindy 06-38556279