Stichting Zino GuusjeNaam: Guusje
Ras: Friese stabij x heidewachtel
Geslacht: teef
Geboortedatum: 13 februari 2021
Kan bij katten: niet bekend
Kan bij kinderen: ja, mits die rustig zijn
Kan loslopen: nee

Guusje, een prachtige friese stabij x heidewachtel van 1 jaar oud, zoekt een nieuwe beste mand. Haar baasjes zoeken een nieuwe plek voor Guusje vanwege haar (verlatings)angst. De huidige baasjes hebben samen met een gedragstherapeut al flinke stappen kunnen zetten in het verminderen van Guusjes spanning. Door de huidige thuissituatie kunnen zij helaas niet de begeleiding blijven bieden, die Guusje nodig heeft om verder door te groeien tot een zelfverzekerd en ontspannen hondje.

Guusje is de allerliefste hond! Als de zon opkomt begint de dag en wordt Guusje wakker en is het tijd om te spelen en wandelen. Ze is een actieve puber, maar pakt ook tussen het spelen door haar rust.
Ze kruipt dan in haar mandje of nestelt zich op de bank. Zodra Guusje haar diner op heeft is het tijd om te rusten en komt ze het liefst tegen je aanliggen voor een knuffel. Voor de nacht ploft ze in haar mand en slaapt ze alleen beneden. Op wat snurkjes na, hoor je haar verder niet!

Stichting Zino GuusjeVoldoende rust is voor Guusje heel belangrijk, ze is namelijk erg gevoelig en raakt van spanning ook al snel overprikkeld of angstig. Thuis kan ze heel goed tot rust komen en daarom is ze erg gebaat bij een kalme sfeer in huis.

In huis luistert Guusje goed naar commando’s en wordt graag uitgedaagd in de vorm van snuffel en zoekspelletjes. Ze volgt graag de baasjes door huis, maar ze is ondertussen ook gewend om gedurende de dag een aantal uur alleen beneden te zijn. Zolang er iemand aanwezig is in huis, is Guusje een ontspannen hond. Ook bezoek is welkom! Naar de bel wordt geblaft, maar daarna wordt iedereen begroet met een enorme kwispelstaart en enthousiasme. (Kleine) kinderen zijn vaak onvoorspelbaar en kunnen veel herrie maken. Dit vindt Guusje spannend en houdt dan ook afstand. Ze is niet gewend te leven met kinderen, maar bij bezoek is ze altijd erg lief voor ze.

Buiten zijn vind Guusje heerlijk! Het liefste is ze de hele dag in de tuin of speelt ze in het omheinde park. Daar kan ze lekker rennen! Op straat kan het soms erg druk zijn en dat vindt Guusje spannend. Van harde geluiden en gillende kinderen kan ze schrikken. Door haar alerte houding gaat er dan niets onopgemerkt voorbij. Als de prikkels op straat te veel worden is Guusje onbereikbaar en schudt ze de spanning pas thuis weer van zich af. In een rustige omgeving kan ze heerlijk wandelen en snuffelen! Ze wandelt braaf aan de lijn. Door haar angstige karakter loopt Guusje uit veiligheid niet los, maar ze gaat regelmatig mee het bos in aan de lange lijn. En zoveel takken om mee te slepen is natuurlijk prachtig! Nieuwe honden ontmoeten vindt Guusje erg spannend, waardoor ze erg druk kan reageren en overprikkeld raakt. In haar enthousiasme is ze soms wat lomp en ongeremd, maar altijd lief!

Guusje houdt dus niet van een drukke omgeving met veel prikkels, vuurwerk en harde geluiden. Vanwege haar gevoeligheid, werkt een harde aanpak absoluut niet voor haar. Daar wordt ze angstig en onzeker van. We zoeken daarom een nieuwe mand in een prikkelarme omgeving, het liefst met een ruime omheinde tuin waarin ze haar energie kwijt kan. Verder gaat de voorkeur uit naar een nieuwe baas, die ervaring heeft met dit ras en met onzeker en angstig gedrag van honden. Op dit moment kan Guusje niet alleen thuis zijn (nog geen 5 minuten), dus het is belangrijk dat nieuwe baasjes de tijd nemen om haar daarin te begeleiden. Mogelijk zou de aanwezigheid van een stabiele hond Guusje daarmee erg kunnen helpen.

Ben jij die baas die Guusje met liefde en geduld, die nieuwe beste mand kan geven? Stuur dan een mail naar stichtingzino@gmail.com o.v.v. Guusje.

Contactpersoon: Lindy (06 – 38 55 62 79)