Stichting Zino JabikNaam: Jabik
Ras: wetterhoun
Geboortedatum: september 2021
Stamboom: ja
Kan bij kinderen: ja (ouder dan 12 jaar)

Jabik, een prachtige bruin-witte puberwetter is op zoek naar zijn nieuwe beste mand. Jabik doet het wetterkarakter eer aan, heel veel op zijn tijd, zijn tempo, zijn aandacht en zijn stijl. Puber Jabik is op zijn trage tempo leerbaar.

Jabik heeft in de eerste tijd van zijn leven heerlijk rustig gewoond, waardoor hij op zijn tweede plek, waar het zo veel drukker was, veel moest leren. Dat is gedeeltelijk gelukt. Helaas krijgen de eigenaren het door de factoren van hun woonomgeving niet voor elkaar om dat laatste stuk goed te krijgen. Er is een gedragsbeoordeling geweest en dat geeft duidelijke handvatten voor Jabik.

In huis kan hij dwingend zijn in wat hij wil, een leerpunt bij hem. Tenslotte gaat het om wat jij wil, samen met hem. Buiten kan hij heerlijk liggen, de buurt observeren en komen er katten te dichtbij, blaft hij ze weg. Ga je met hem lopen aan de lijn is dat ook een aandachtspunt. Hij trekt, wil van links naar rechts, naar achteren naar voren. Wordt hij kort gehouden gaat meneer hard blaffen: hij kan hier dan ook behoorlijk dwingend zijn. De kunst is om erboven te staan, hoe hard hij ook blaft, negeren.
Wanneer Jabik los loopt gaat het goed, hij luistert redelijk naar zijn naam, dat is begrijpelijk, hij is op een puberleeftijd. Jabik vindt veel honden leuk, is sociaal en wil met alle honden spelen. Soms is het voor zijn eigen bestwil verstandig om hem aan te lijnen en mee te nemen.
Katten zijn zijn grootste nachtmerrie, de buurt scannen door de eigenaar is een stevig advies, zodat hij ze niet te pakken krijgt.
Jabik vindt kinderen leuk en spannend, daarom is het handiger om hem te plaatsen in een huis zonder kinderen of kinderen die niet onder de indruk zijn van zo’n drukke wetter.

Jabik houdt van loslopen, trekspelletjes en het liefste zo lang mogelijk buiten liggen. Een echte erf hond. Jabik houdt niet van lopen aan het lijntje en katten in zijn omgeving of loslopend klein fladderend gevogelte. Helaas heeft Jabik een aangeboren hartafwijking, doseren in wandelen is belangrijk.

Wat zoeken wij voor Jabik, iemand die op een heerlijke positieve humoristische, zeer consequente manier met een zeer eigenzinnige wetter om kan gaan. Iemand die hem veel tijd geeft om te doen wat je van hem vraagt, rekening houdend met zijn karakter. Voet bij stuk houdt als je hem iets vraagt te doen.
Hem straffen met harde hand en/of fysiek vraagt om moeilijkheden en grote kans op agressief gedrag. Duidelijke regels geeft hem houvast.
Voor gedrag en gehoorzaamheid zal hij een 6-je scoren op zijn rapport, het is een voldoende en daar mag je het mee doen.
Waar hij absoluut een 10+ voor zal scoren is het vangen van ongedierte. Zijn neus zal overuren draaien. Jabik kan een talent worden in speuren, detectie en andere mentale uitdagingen. Hierin kan hij moe worden. Door deze training kan de opwinding buiten ook verminderen.
Jabik is een goede erfhond, een erf zonder loslopende katten en kippen, krijgt hij die te pakken zal hij ze waarschijnlijk doden. Buitenruimte of voor het raam om zo zijn omgeving in de gaten te kunnen houden, zal hem goed doen.

Heb jij die beste nieuwe mand voor Jabik? Wil je ons mailen stichtingzino@gmail.com o.v.v. Jabik

Contactpersoon: Jolande (06 – 43 68 14 73)