Stichting Zino OlafNaam: Olaf
Geboortedatum: 4 augustus 2019
Stamboom: ja
Kan bij katten: ja
Kan bij kinderen: ja, indien bekend

Olaf is bijna 5 jaar, een hele mooie, wat onzekere Weimaraner met stamboom. Hij is heel goed gewend aan zijn eigen familie en voelt zich bij hen goed thuis. De jonge kinderen en Olaf gaan prima met elkaar om, omdat ze elkaar goed kennen. Als er vriendjes langskomen, met de meekomende drukte van spelen, dan vindt Olaf dat heel moeilijk. Olaf is onzeker, wat zich uit in angstig zijn en is de hele tijd alert. Dan kan de stress te groot worden. Dit uit hij in ‘snappen’, dat is niet bijten maar door een waarschuwing de stress van zich af snauwen, dat kan met aanraking zijn. Volgens een gedragsdeskundige zit er geen greintje agressie in maar is het de onzekerheid. Als Olaf een lekkere, lange wandeling heeft gehad of mentaal uitgedaagd is, gaat het beter.

Stichting Zino OlafOlaf is erg gevoelig, hij voelt goed aan hoe anderen zich voelen en komt lief bij je om te ’troosten’, maar voelt ook onzekerheid aan bij anderen wat hem weer onzeker maakt. Olaf kan prima alleen zijn, maar dat mag wel weer opnieuw worden opgebouwd bij nieuwe baasjes.

Olaf luistert goed naar de basiscommando’s, hij is intelligent, nieuwsgierig en zeer leergierig. Hij heeft geen cursussen gevolgd maar is door de eigenaren zelf getraind. Hier valt nog veel te leren. Bekenden worden heel vriendelijk begroet, andere honden ook of hij negeert ze, katten buiten vindt hij spannend, maar hij kan er wel mee leven. Hij kan prima los lopen. Aan de (lange) lijn lopen zal hem echter veiligheid en zekerheid geven. Een diepgeworteld jachtinstinct is er niet, dus hij gaat niet ver het bos in achter een spoor aan en komt makkelijk terug.

Olaf is niet gewend aan een bench, is een beetje waaks, blaft even maar is corrigeerbaar hierin. De eigenaren zien dat Olaf niet gelukkig is bij hen door alle drukte. Zij zoeken met pijn in hun hart een nieuwe beste mand, het liefst bij mensen die rustig wonen, geen drukte door spelende kinderen om zich heen hebben en Olaf weer vertrouwen kunnen geven. Mensen die zijn grenzen respecteren, Olaf tijd geven voor nieuwe situaties (laat Olaf zelf bezoek ‘begroeten’), hem een eigen veilig plekje in huis geven, in hun tuin of op een groot terras.
Ben jij diegene die Olaf alle tijd kan geven om te wennen, vertrouwen op kan bouwen en hem die veiligheid weer kan geven?
Mail dan naar stichtingzino@gmail.com o.v.v. Olaf.

Stichting Zino OlafContactpersoon: Francisca