Stichting Zino RongoNaam: Rongo
Stamboom: ja
Kan bij katten: onbekend
Kan bij kinderen: nee
Kan loslopen: nee (10 meter lijn)

Graag stel ik je voor aan Rongo, een mooie 2 jarige toller die enkele weken geleden teruggenomen is door zijn fokker omdat er binnen het gezin waar hij deel van uitmaakte door allerlei omstandigheden een te stressvolle leefsituatie was ontstaan. Het wederzijdse vertrouwen tussen Rongo en het gezin werd hierdoor steeds minder, wat resulteerde in probleemgedrag van Rongo en nog meer stress in huis. Het gezin heeft alles geprobeerd om dit vertrouwen weer terug te winnen, maar is hier helaas niet in geslaagd. Met veel verdriet hebben zij in overleg met de fokker besloten dat het voor beide partijen beter zou zijn een ander baasje te zoeken voor Rongo.

Rongo is daarom teruggekomen bij de fokker in huis. Hier bleek hij toch wel wat gestresst en onzeker, hij kon ook moeilijk rust vinden. De fokker is daarom eerst met hem aan de slag gegaan. Rongo is nagekeken door de dierenarts en door een osteopaat/chiropractor en gezond bevonden.

Stichting Zino RongoTollers zijn geen honden voor een ‘harde aanpak’. Zij hebben wel een consequente aanpak nodig. Door duidelijke regels te stellen, meer structuur en leiding te geven en hem daarnaast meer beweging en uitdaging te bieden is Rongo duidelijk veranderd. Ook rust in huis en vertrouwen in hem, hebben hem erg geholpen. Hij heeft ondertussen hele grote stappen vooruit gezet en de fokker ziet eigenlijk iedere dag een leukere hond naar voren komen.
Zijn blik en houding zijn nu ontspannen, hij geniet van alle wandelingen, eerst aan een 10-meter lijn, maar inmiddels gewoon los met de rest van de roedel. Afgeven van speeltjes of andere zaken die hij zichzelf toe-eigende was in eerste instantie erg lastig voor hem, maar ook daarin heeft Rongo zich positief ontwikkeld. Met andere honden gedraagt Rongo zich keurig, hij kent de hondentaal. Rongo is een enorm slimme hond en absoluut leerbaar.
Recent is Rongo beoordeeld door een gedragsdeskundige en zij heeft aangegeven dat Rongo prima te herplaatsen is.

Rongo is gezond, energiek en heeft veel werklust. We zoeken voor hem een nieuw baasje die consequent kan zijn (regels zijn regels) en lekker met hem wil gaan werken. Een baasje, zonder kinderen, die hem de gewenste fysieke uitdaging kan geven (min. 1,5- 2 uur beweging per dag!) en die met hem een passende hondensport gaat beoefenen op mentaal uitdagend niveau. Rongo is slim en heeft er zin in te worden uitgedaagd en de begrenzing en begeleiding te krijgen die hij eveneens nodig heeft. Het baasje dat Rongo dit alles kan bieden zal samen met hem veel mooie avonturen kunnen beleven!

Ben je of ken je het baasje dat Rongo op deze manier wil begeleiden? Stuur dan een mail naar stichtingzino@gmail.com o.v.v. Rongo.

Contactpersoon: Klazien