Naam: Bijke
Geboortedatum: 28 juli 2015
Kan bij honden: wisselend
Kan loslopen: half

Bijke, de stabij van ruim vier jaar, is samen met zijn baasjes op zoek naar een nieuwe beste mand. Een mand in een huis waar geen katten wonen.
Soms hoeven wij als herplaatsers geen tekst te schrijven, de uitleg van de eigenaren van Bijke is zo lief duidelijk.

Hieronder haar vraag, zoektocht voor een nieuwe beste mand van hun Bijke.

Ik heb een heel verdrietig bericht… Helaas hebben wij moeten beslissen om voor ons Bijke een ander huisje te zoeken. We hebben Bijke inmiddels ruim 4 jaar bij ons in huis, vanaf puppy.

Wat is nu de reden dat wij deze beslissing hebben genomen en geloof me hier is echt goed over nagedacht en zijn de nodige tranen al gevloeid. Want je doet niet zomaar even een dier weg waar je al 4 jaar lief en leed mee deelt. Naast Bijke hebben wij ook 3 katten in huis, die er al waren voordat Bijke kwam. Bijke is opgegroeid met de katten en dat ging in grote lijnen prima! Maar nu is er voor de zoveelste keer een bijtincident geweest naar meerdere katten van ons in huis. Dit zonder duidelijk aanwijsbare reden, we hebben in september een gedragstherapeut erbij gehaald en die is hier ook thuis bij ons geweest. We hebben van haar tips en adviezen gekregen om ervoor te zorgen dat de kans dat het weer gebeurt zo klein mogelijk te maken. We hebben toen besloten om het nog een kans te geven in de hoop dat het niet weer gebeuren zou. Maar helaas, uit het niets heeft hij afgelopen vrijdagavond weer de kat gepakt, de kat sprong op de bank zoals ze altijd doet, krijgt geen grip en valt van de bank op de grond. Hierop komt Bijke (die gewoon lekker in zijn mand lag te chillen) uit zijn mand stormen en duikt bovenop haar en probeerde haar schuddend in zijn bek haar nek te breken, gelukkig zat ik er eigenlijk direct naast waardoor ik heb kunnen voorkomen dat dit helemaal is misgegaan. Wat de reden voor dit gedrag van Bijke is is voor de gedragstherapeut ook een raadsel. Het schijnt dat dit vaker voorkomt bij stabijhonden (problemen met eigen katten) vertelde zij, omdat ze jagen op ongedierte. Ook zij heeft ons geadviseerd dat dit niet langer zo kan omdat het erop wachten is dat het helemaal misgaat. Het gebeurt eens in de zoveel tijd onverwacht en deze situatie is voor ons allemaal niet vol te houden. Wij hebben stress. Na het gebeuren weet hij dat hij fout was en is dan erg onderdanig en superlief. Maar toch gebeurt het steeds weer en voor de rust van ons allemaal en ook voor Bijke vinden wij dit niet meer kunnen.

Wie is Bijke…
Bijke is een Friese stabij (helaas geen papieren maar ik heb beide ouders gezien en die waren ook aanwezig toen ik Bijke destijds heb opgehaald) Hij is geboren op 28 juli 2015, is gecastreerd en gechipt. Hij heeft net 2 weken terug zijn inentingen (ook kennelhoestenting) gehad, wordt met regelmaat ontwormd en is verzekerd bij de Ohra. Hij is helemaal gezond en heeft geen afwijkingen. Hij is ontzettend waaks, en is gek met kinderen. Als ik met hem bij het schoolplein langsloop wil hij niet door lopen maar kijken naar de kinderen die aan het spelen zijn en die op hem afkomen om hem te aaien en aandacht te geven. Ook is hij nog nooit agressief naar ons geweest of andere mensen. Bijke vindt het leuk om lange stukken te wandelen, ik heb hem wel aan een gentleleader omdat hij best wel trekt en ik last heb van mijn heupen. Ik heb hier nog een K9 tuig hier liggen, die is nog nieuw! Met andere honden onderweg is het wisselend, met de ene kan hij prima maar de andere moet hij niet. Wel is Bijke bang voor vuurwerk, niet dat hij in een hoekje kruipt maar luid gaat blaffen.

Hij is ook gewend om een aantal uren alleen thuis te zijn en kan gewoon in de woonkamer blijven. Hij maakt niks kapot, door mijn werk heb ik vaak wisselende diensten en dit is voor Bijke geen probleem. Ook met het uitlaten is hij niet echt aan een bepaalde tijd gebonden, is heel zindelijk en past zich heel goed aan. Wat dat aangaat is hij een hele lieve makkelijke hond! Alleen een huis met katten is een NOT DONE voor Bijke.
Ik hoop dat er iemand is die Bijke een warm huisje wil geven, want echt is een kei lieve hond!

Vanuit ons de zoektocht verder naar de beste mand voor Bijke. We gaan daarin helpen om geen gentle leader meer te gebruiken en Bijke te leren dat trekken geen zin heeft.

Wie heeft er geen katten in huis en wil met Bijke verder of weet een beste mand voor Bijke. Wil je ons een mailtje sturen? Graag naar stichtingzino@gmail.com.

Contactpersoon: Jolande