Stichting Zino’s gedragsgroep: Omdat het herplaatsen altijd nog beter kan!

Veilig herplaatsen

Het herplaatsen van een hond is veelal een moeilijke beslissing. Iets waar het team van Stichting Zino altijd serieus mee bezig is. Een hond (geen enkel dier trouwens) hoort nooit op een onveilige advertentie site aangeboden te worden voor herplaatsing. Het gaat om een levend wezen. Wij herplaatsen honden dan ook met een één op één begeleiding.

Deskundige begeleiding

Stichting Zino heeft afspraken gemaakt met diverse gedragsdeskundigen die specifiek bekend zijn met de problematiek rond het herplaatsen. Bij (gedrags-) problemen kan daarom de hulp ingeschakeld worden van een gedragsdeskundige. Dit kan zowel op verzoek van de oude als de nieuwe baas, maar ook op verzoek van de herplaatsende vrijwilliger.
Een gedragsdeskundige zal de hond beoordelen en de betrokken partijen van advies voorzien over wat de beste plek zal zijn en onder welke omstandigheden de hond het best kan worden geplaatst.

Gedragsproblemen

Soms moet een hond herplaatst worden vanwege gedragsproblemen. Er zijn bijvoorbeeld honden die in een drukke omgeving te veel prikkels krijgen en uitvallen. Als een hond dan op een rustige plek herplaatst wordt, zie je vaak een heel andere hond.
Zowel de oude als de nieuwe baas kan gedragsondersteuning aanvragen. Voor de oude baas kan dat soms het laatste zijn wat hij voor zijn maatje kan doen om voor hem een fijne plek te vinden. Voor het nieuwe baasje kan het de nodige steun en inzicht geven in de eerste weken van de herplaatsing.