Stichting Zino RafiToen we besloten Amsterdam te verlaten voor een nieuw leven in ‘La Douce France’ zag ik meteen een hond in onze toekomst. Ik had er geen idee van dat het 17 jaar zou duren voordat we er eindelijk één zouden adopteren! Gelukkig was onze geweldige nieuwe hond, Rafi, het wachten waard. Soms lijken de dingen gewoon op hun plaats te vallen. Na een bezoekje van onze vrienden Charlotte en Arjen die een Friese Stabij hebben, Okke, werden we verliefd op het ras. Twee maanden later lazen we op Facebook dat Rafi, Okke’s halfbroer, op zoek was naar een nieuw thuis. We besloten dat de tijd eindelijk rijp was om een hond te adopteren en we besloten contact op te nemen met Stichting Zino en een adoptieaanvraag in te dienen.

De vorige eigenaresse was eerst terughoudend omdat ze Rafi af en toe wilde blijven zien, maar met de hulp van Charlotte, en de fokster en Stichting Zino, hebben ze haar ervan kunnen overtuigen dat wij het perfecte huis de beste nieuwe mand, voor Rafi zouden zijn. We zijn zo dankbaar dat ze heeft geaccepteerd dat Rafi naar Frankrijk mag komen!!!

Een hond adopteren tijdens een pandemie is niet altijd makkelijk. Frankrijk stond op het punt om in Lockdown te gaan, dus we moesten snel handelen. We zijn naar Den Haag gereden en hebben daar een week doorgebracht om Rafi en de eigenaar te leren kennen. We wisten dat dit een moeilijke beslissing was voor haar en we wilden dat ze zich zeker zou voelen over de keuze die ze gemaakt had en dat Rafi zich op zijn gemak zou voelen bij ons. Na veel wandelingen en knuffels en tranen, zat Rafi in de auto op weg naar de Morvan.

De eerste drie weken van de adoptie waren een rollercoaster. Vreugde, angst, grenzen testen, elkaar vertrouwen, spanning, hoop…een mengeling van gevoelens. Gelukkig hadden we de steun van de oude eigenaar en van vrienden en familie. Twee jaren verder en het lijkt wel of Rafi altijd al een deel van ons gezin is geweest. We zijn dankbaar voor alle trainingen die de oude eigenaar met Rafi heeft gedaan….hij is echt goed getraind! Maar bovenal zijn we dankbaar voor het vertrouwen dat Rafi ons heeft gegeven. Wat een genot om hem bij ons te hebben! We hebben het geluk dat we in een Natuurpark wonen en we maken lange wandelingen met Rafi in het bos. Rafi los laten lopen was niet altijd gemakkelijk en we moesten leren erop te vertrouwen dat hij naar ons terug zou komen. De aanschaf van een GPS heeft ook geholpen, maar we weten nu dat hij altijd weer thuiskomt.

Veel dank aan Stichting Zino voor haar hulp bij de adoptie. Een speciaal woord van dank aan de oude eigenaar voor het opvoeden van zo’n geweldige hond, aan de fokker voor haar steun en het helpen creëren van Yssie van het Punthus en aan Charlotte en Arjen!