Enige tijd geleden is onze Stabij overleden en inmiddels staan we bij Zino aangemeld voor een nieuw harig vriendje, bij voorkeur weer een Friese Stabij.

Toch kijk ik ook wel eens op marktplaats wat daar voorbij komt want het verlangen naar een hond is groot.

Op een zondag zag ik een Friese Stabij, Beer, reutje van een jaar voorbij komen. Ik zocht contact en ik heb een telefoongesprek gehad met het baasje. Hij had de stabij teruggenomen van een gezin met kleine kinderen, die hij steeds in het kruis snuffelde en waarvan hij wel eens speelgoed stuk beet. Ook trok hij vrij stevig aan de lijn. Dat is voor ons niet zo’n bezwaar. Kleine kinderen hebben we niet en trekken aan de lijn is wel af te leren. We maakten een afspraak om die zaterdag daarna te komen kennismaken met de hond en bij een klik hem mee te nemen.

Helaas is het niet zover gekomen.
Toen we vol verwachting daar aan kwamen was er in eerste instantie niemand thuis.
Buiten zaten drie honden in twee kennels. Eén ervan was Beer.
Natuurlijk gingen we meteen even naar hem toe en aaiden hem door het hek heen. Hij was de enige van de honden die niet blafte en rustig afwachtte wat er gebeurde. “Jij gaat straks lekker met ons mee vriend” zei ik tegen hem.
Toen gingen we naar de bel. Ondertussen keken we een beetje rond en ik werd niet vrolijk van wat ik zag. Er was een stal waar diverse honden zaten en er werd hard geblaft.
Uiteindelijk deed er een meisje van een jaar of 18 open.
Ze wist niet waar haar vader was. Waarschijnlijk naar de veearts want er was een hond ziek. Even later wist ze te vertellen dat desbetreffende hond moest worden ge-euthanaseerd.
We vroegen haar of dat Beer was daar in de kennel. Dat wist ze niet.
Mijn man wilde op dat moment al in de auto stappen en weggaan, maar ik wilde de man ook nog wel ontmoeten met het voordeel van de twijfel.
Om een lang verhaal kort te maken….toen de man arriveerde hield hij een ander verhaal over Beer dan de week ervoor aan de telefoon en was ineens het inentingsboekje kwijt.
Hij vond t nogal gek dat we dat bezwaarlijk vonden. Voor de vorm en om even met elkaar te praten hebben we nog een stukje met eer gewandeld. Hij kende niks…..was door de man nauwelijks te pakken en aan de riem te krijgen en ook onderweg als we hem even aanhaalden werd hij helemaal dol. Het leek erop dat hij nog nooit ergens anders was geweest. Ook liep hij een beetje houterig.
Oh hemel wat een drama om hem daarna weer in het hok te stoppen wat ik huilend toch heb gedaan.
De man vond het maar raar, alleen maar om het zoek zijn van het boekje….we konden ook nog wel 20 euro korting krijgen voor een nieuw boekje. We hebben gezegd dat het om meer ging dan alleen het boekje.
Ondertussen zagen wij dat een gedeelte van de stal was verbouwd. Dat was het gedeelte waar foto’s en filmpjes van op de website stonden. Het lag er vol met honden met puppy’s en het rook er niet echt fris. Deze honden en pups zien geen daglicht zo leek het en krijgen nauwelijks aandacht zo te zien want daarvoor waren het er veel te veel.
Dat was onze kennismaking met Beer en het fenomeen broodfokker.
Afschuwelijk!!!!
Hoe graag had ik Beer toch maar gekocht en meegenomen…….maar hier mag en kan ik niet aan mee doen.
We moeten toch maar meer geduld hebben.
Bah het was echt een afschuwelijke ervaring!!!

Dus mensen wees gewaarschuwd.

iemand die zo graag een hondje wil…..