jarigWow 8 jaar alweer!

Acht jaar geleden zaten we bij de notaris met het idee om voor een paar stabijtjes per maand een nieuwe beste mand te vinden.  Toen ons concept van veilig herplaatsen meer vorm begon te krijgen bleek al heel snel dat er zoveel meer behoefte was aan veilig herplaatsen.

We begonnen met drie bestuursleden en twee vrijwilligers en kijk nu eens: 39 vrijwilligers in het herplaatsproces, allemaal met een eigen taak, bijgestaan door de groep van 26 gedragsdeskundigen en 35 gastgezinnen die klaarstaan voor noodopvang. Opgeteld precies honderd mensen met een gouden honden-hart!

Het hele team staat iedere dag weer klaar voor honden en hun baasjes, die om de meest verdrietige redenen niet meer bij elkaar kunnen blijven. Vaak kan dat op een rustige manier, maar soms is het ook zo dringend – bijvoorbeeld bij ernstige ziekte of zelfs overlijden – dat het ‘alle hens aan dek is’. En dat vrijwilligers al hun werkzaamheden uit hun handen laten vallen om die ene hond in nood te helpen aan een veilige (noodopvang)plek. Het is ook mooi om te zien hoe er meegedacht wordt met de kandidaat-baasjes die zo graag een nieuwe beste mand willen bieden aan een maatje wat past in hun leven. Een pupje kun je vormen tijdens de opvoeding, een herplaatser moet gewoon met een klik passen.

Acht jaar geleden begonnen we met 2 rassen; de Friese stabij en de wetterhoun. Nu herplaatsen we alle jacht- en waterhonden en kruisingen daarvan. Dat zijn 59 rassen! Het eerste jaar vonden 36 honden een nieuw mandje via Stichting Zino en in de afgelopen 8 jaar werden dat er in totaal 569. Niet minder trots zijn we op het feit dat door het inschakelen van hulp ook tal van honden toch konden blijven bij hun baasjes.

Onze wilsbeschikkingsservice geeft inmiddels aan 29 hondjes de zekerheid dat ze niet naar een asiel hoeven als hun baasje onverwacht overlijdt. Hun baasjes hebben voor hen geregeld dat Stichting Zino ze opvangt en een nieuwe beste mand zoekt voor ze.

QRTEAM ZINO: een geweldig team van betrokken vrijwilligers, ondersteund door meer dan 12.000 volgers die onze berichten delen en meedenken. We kunnen dit werk niet doen zonder de financiële hulp van onze donateurs, ook daar zijn we ontzettend dankbaar voor.

Wil jij ons helpen? Wij zijn altijd op zoek naar vrijwilligers of naar donateurs! Help ons om voor nog meer hondjes een nieuwe beste mand te zoeken door je aan te melden als vrijwilliger of doe een donatie via de QR code in onze digitale collectebus die door Stichting DierenLot beschikbaar is gesteld!

Liefs van Team Zino!