Sinds het begin van de coronacrisis is de vraag naar honden fors toegenomen. Pups, asielhonden, buitenlandse honden en herplaatsers; de vraag is groot en het aanbod is kleiner dan voorheen. Logisch, veel meer mensen zijn veel meer thuis en kunnen goed voor hun hond zorgen. Deze ontwikkeling drijft de pupprijzen naar ongekende hoogten en de asiels zijn halfleeg.

Ook bij stichting Zino hebben we met deze trend te maken. Natuurlijk willen wij voor iedere kandidaat graag een passende match hebben. Maar het aantal honden dat een mandje zoekt is kleiner dan het aantal kandidaten die graag een hond willen.

Dit plaatst ons voor een dilemma, dat we u graag willen uitleggen.

Als wij een hond op onze website plaatsen krijgen wij nu veel reacties. Zoveel zelfs, dat wij vaak al na een paar uur ‘inschrijving gesloten’ op de oproep moeten plaatsen. Onze herplaatsvrijwilliger heeft dan al gezien dat er genoeg geschikte kandidaten zich hebben aangemeld. Veel reacties is natuurlijk fijn voor de hond. Wij kunnen dan samen met de eigenaar het allerbeste mandje selecteren. Maar het is tegelijkertijd ook heel vervelend dat wij veel mensen moeten teleurstellen die waarschijnlijk ook een prima match zijn.

Binnen ons team hebben we gewikt en gewogen over wat we kunnen doen om deze teleurstellingen te voorkomen. In het bijzonder voor de kandidaten die bij ons staan ingeschreven. We hebben overwogen om de honden tijdelijk niet op de website te plaatsen en alleen te matchen met de inschrijvingen. Maar we vinden ook, dat iedereen die volgens de inschrijvingswensen in eerste instantie niet in aanmerking lijkt te komen, de kans moet hebben om te reageren. Dat hebben we de afgelopen jaren immers aan onze kandidaten beloofd. Geen optie dus. Daarnaast hebben we overwogen om de selectiecriteria voor de honden strenger te maken, zodat er minder mensen inschrijven en we dus minder mensen zullen teleurstellen, maar daarmee doe je de hond geen recht.

Al met al is onze enige optie om de honden minder lang als ‘zoekend’ op de website te zetten. Maar nog steeds moeten we dan vele kandidaten teleurstellen. En hoewel elke herplaatsing ons blij maakt, is mensen teleurstellen het gedeelte van ons werk dat we absoluut niet leuk vinden. Helaas, het is niet anders. Het aanbod van honden is uitermate gering en de vraag is overmatig groot. De corona-omstandigheden kunnen wij op korte termijn niet veranderen. Maar we denken ook dat de situatie weer zal veranderen als de coronacrisis voorbij is. Misschien zelfs wel een groot aanbod en een verhoudingsgewijze kleine vraag.

Overigens zijn we heel erg blij voor alle honden die bij hun baasjes kunnen blijven. En uiteraard blijven wij klaarstaan voor de baasjes die toch niet meer voor hun lieverd kunnen zorgen. Want dat ene beste nieuwe mandje zullen we voor zijn maatje vinden.

Alie Pepping
Jolande de Groot