Project Description

Mijn naam is Irene van Bourgondiën, gediplomeerd gedragstherapeut voor honden en kynologisch instructeur. Ik ben aangesloten bij de NVGH (Nederlandse Vereniging van Gedragstherapeuten voor honden). Zelf heb ik twee honden, een Shetland Sheepdog (Shelty), Banjer en een onherleidbare kruising uit Spanje, Dana en beiden zijn wat ouder (bijna 11 en 10).

Dana had wat gedragsproblemen toen ze bij ons kwam. Zo rende ze in een losloopgebied soms blaffend achter iemand aan (altijd mensen zonder hond) en soms viel ze uit naar andere honden. We wilden haar natuurlijk niet kwijt en daardoor ben ik op zoek gegaan naar manieren om hiermee om te leren gaan, of om haar gedrag om te kunnen buigen naar door mij gewenst gedrag.

Zo kwam ik terecht bij de driejarige hbo-opleiding “Gedragstherapeut voor honden” van Dogvision, en deze heb ik met veel plezier doorlopen. Deze opleiding heeft mij geholpen om het gedrag van mijn honden (en honden in het algemeen) te begrijpen, te kunnen lezen en te kunnen bijsturen op een positieve wijze waardoor mijn band met hen enorm versterkt is. Daarnaast ben ik heel blij dat ik ook andere mensen kan helpen de band met hun hond te versterken/verbeteren.

Direct na de opleiding heb ik me aangesloten bij de Stichting Zino vanwege het goede werk dat Zino verricht. De gedragstherapeuten die aangesloten zijn bij Zino worden gevraagd om, als de hond die herplaatst moet worden probleemgedrag vertoont, te beoordelen of en waar een hond herplaatst kan worden. Intussen ben ik een paar keer voor Zino op bezoek geweest bij eigenaren die hun hond om verschillende redenen willen herplaatsen en ik hoop dat ik dit nog lange tijd kan doen.

Link naar mijn website: www.fijnehond.nl