Het voorjaar doet zijn intrede. Het frisse weer. De zon die door de bomen schijnt. Het bos lonkt. Mensen gaan massaal het bos in om frisse lucht te snuiven. Vaak met hun viervoeter(s). Die rennen en spelen en steken hun koppen in gaten, volgen het spoor van het wild. Genieten volop! Ze vinden een stok en tonen die hun baas.

De baas pakt de stok en gooit hem weg, de hond rent er met een snelheid achter aan, kwispelend en lachend komt hij de stok weer trouw terugbrengen. De baas gooit nog een keer, maar nu wat hoger en minder ver. De hond is sneller en springt omhoog om de stok te vangen. De baas lacht en denkt nog: “wat een knappe hond!” Maar de hond kwispelt en lacht niet meer. Sterker nog, er zit hem wat vreselijk dwars! Wat blijkt? De hond heeft de stok zo gevangen dat de stok verticaal in zijn keel beland is, de stok heeft veel schade aangericht en de hond piept en kan in shock raken.

Wat moet je nu doen als het mis is gegaan?
Raadpleeg meteen de dierenarts. Deze kan onder narcose veel beter in de keel kijken en kan hierdoor splinters en dergelijke verwijderen.

Voor veel honden is er een goede afloop, maar voor sommige honden ook een wat minder goede afloop met blijvende schade. En helaas, een fatale afloop is ook al voorgekomen.

Wat kun je doen om ongelukken te voorkomen
Wij van Stichting Zino willen graag dat je je bewust bent van de gevaren als je stokken gooit voor je hond. Besluit je erop uit te gaan met je hond, neem dan altijd een veilig speeltje mee dat de hond leuk vindt. Ben je het vergeten? Pak dan geen stok, maar speel zelf met je hond. Wist je dat een hond heel veel uitdaging ziet in verstoppertje spelen? Dat je jezelf achter een dikke boom verschuilt en je viervoeter roept? Probeer het maar eens!